Monday, September 20, 2010

Paralisis Tidur


Fenomena Kena Hempap Masa Tidur (Paralisis Tidur)


Paralisis tidur diertikan sebagai dihimpit, dihempap ataupun ditindih semasa tidur. Perkara ini berlaku apabila seseorang itu berada dalam keadaan separa sedar iaitu rasa sudah bangun tetapi tidak mampu untuk bergerak, bersuara mahupun menjerit. Hal sebegini biasa dikaitkan dengan permainan atau gangguan dari jin, syaitan atau makhluk halus kerana tidak basuh kaki dan membaca doa ketika hendak tidur.


Fenomena paralisis tidur ini lebih mudah dijelaskan sebagai lumpuh sementara. Tempoh biasa yang dialami ketika paralisis tidur ini adalah singkat yang mana akan membuat seseorang tidak mampu membuat sebarang pergerakan bagi mana-mana anggota badan ketika baru memasuki fasa hendak tidur ( hipnogogik @ predormital ) atau ketika sedar daripada tidur ( hipnopompik @ posdormital ).


Dalam kes halusinasi hipnogogik tertentu, seseorang akan merasa didatangi dengan halusinasi seram atau ngeri seperti ada orang lain di dalam bilik tidur mereka. Malah ada yang trauma kerana menyangka ada benda yang duduk atau berada di atas badan atau dada sehingga menyukarkan pernafasan. Sejak berkurun ia dipanggil Fenomena Hag. Walaupun kesannya menimbulkan keresahan dan katakutan, ia tiada risiko atau ancaman fizikal yang boleh berlaku.


Simptom-simptom terjadinya paralisis tidur ini lazimnya seseorang akan hilang upaya gerak anggota badan ketika baru mula tidur atau hendak sedar. Terjadinya episod singkat paralisis otot skeletal, sama ada sebahagian atau sepenuhnya (ini biasa dikaitkan dengan halusinasi hipnogogik atau aktiviti otak yang mencetus situasi seperti mimpi).


Paralisis tidur selalu dikaitkan juga dengan narkolepsi, iaitu gangguan neurologikal yang membuat seseorang mengalami rasa mengantuk yang ekstrem lalu boleh tidur secara tiba-tiba atau serangan tidur mendadak tanpa tanda-tanda mengantuk, sleep apnea (mendengkur), kecemasan atau tekanan. Namun ada yang mengalami paralisis tanpa menunjukkan petanda narkolepsi seperti kelumpuhan tidur terasing ( Isolated Sleep Paralysis, ISP).


Secara fisiologi, paralisis tidur berkaitan dengan REM ( rapid eye movement ) atonia. REM merupakan tahap terjadinya mimpi yang mana saat kondisi tubuh berada dalam keadaan terlalu letih atau kurang tidur, gelombang otak tidak mampu mengikuti tahap tidur yang sepatutnya. Jadi dari keadaan sedar ( saat hendak tidur ) ke tahap tidur paling ringan , lalu melompat terus ke mimpi (REM).
                               4 Tahap tidur :
                                    1. Keadaan tidur ringan (tidur- tidur ayam la...)
                                    2. Tidur dalam (Hampir tidak sedar )
                                    3. Tidur paling dalam ( tidak sedar )
                                    4. REM (mimpi)
Ketika otak mendadak terbangun dari tahap REM tapi tubuh belum, maka di sinilah terjadinya sleep paralysis. Keadaan dimana merasa sudah sedar, tetapi tubuh tidak mampu untuk bergerak atau kelumpuhan badan.




Antara Penyebab Paralisis Tidur.

  • Tidur dalam posisi telentang terlalu lama
  • Jadual tidur yang tidak menentu
  • Tidak cukup tidur atau istirehat
  • Tekanan / Stress
  • Pertukaran gaya hidup secara mendadak ( daripada aktiviti santai kepada aktiviti ekstrem)



MITOS SLEEP PARALYSIS (LUAR NEGARA)

  • Budaya Afro-Amerika, gangguan tidur ini disebut the devil riding your back hantu atau hantu yang sedang menaiki bahu seseorang.
  • Di budaya China, disebut gui ya shen alias gangguan hantu yang menekan tubuh seseorang.
  • Di budaya Meksiko, disebut se me subio el muerto dan dipercaya sebagai kejadian adanya arwah orang meninggal yang menempel pada seseorang. 
  • Di budaya Kamboja, Laos dan Thailand, disebut pee umm, mengacu pada kejadian di mana seseorang tidur dan bermimpi makhluk halus memegangi atau menahan tubuh orang itu untuk tinggal di alam mereka.
  • Di budaya Islandia, disebut mara. Ini adalah kata kuno bahasa Island. Artinya hantu yang menduduki dada seseorang di malam hari, berusaha membuat orang itu sesak napas dan mati lemas.
  • Di budaya Tuki, disebut karabasan, dipercaya sebagai makhluk yang menyerang orang di kala tidur, menekan dada orang tersebut dan mengambil nafasnya.
  • Di budaya Jepang, disebut kanashibari, yang secara literatur diartikan mengikat sehingga diartikan seseorang diikat oleh makhluk halus.
  • Di budaya Vietnam, disebut ma de yang artinya dikuasai setan. Banyak penduduk Vietnam percaya gangguan ini terjadi karena makhluk halus merasuki tubuh seseorang.
  • Di budaya Hungaria, disebut lidercnyomas dan dikaitkan dengan kata supranatural boszorkany (penyihir). Kata boszorkany sendiri berarti menekan sehingga kejadian ini diterjemahkan sebagai tekanan yang dilakukan makhluk halus pada seseorang di saat tidur.
  • Di budaya Malta, gangguan tidur ini dianggap sebagai serangan oleh Haddiela (istri Hares), dewa bangsa Malta yang menghantui orang dengan cara merasuki orang tersebut. Dan untuk terhindar dari serangan Haddiela, seseorang harus menaruh benda dari perak atau sebuah pisau di bawah bantal saat tidur.
  • Di budaya New Guinea, fenomena ini disebut Suk Ninmyo. Ini adalah pohon keramat yang hidup dari roh manusia. Pohon keramat ini akan memakan roh manusia di malam hari agar tidak menggangu manusia di siang hari. Namun, seringkali orang yang rohnya sedang disantap pohon ini terbangun dan terjadilah sleep paralysis.

Sekian, terima kasih.
























No comments:

Post a Comment